Než metnete záložku…

V minulém vydání Pilota jsem avizoval článek, který vhodně doplní příspěvek v čísle 2 od Mirka Orose a Mirka Volného nazvaný Čas na záložku. Na následujících řádcích tedy zkusím shrnout vše, co je důležité pro správné použití záložního padáku.

1. Důležité je mít jistotu, že váš záložní padák je plně funkční a jeho parametry odpovídají vašimpožadavkům.

Proč? Protože při rozhodování zda jej hodit, nebo raději zkusit ještě bojovat, Vám vaše podvědomí odpoví hned buď „Bojuj,to co máš pod zadkem, Ti na posledních krizovkách moc nezafungovalo,“ nebo „Házej, ať neriskuješ úraz!“. Rozdíl určitě cítíte sami.

2.Mít vyzkoušený odhoz záložního padáku, buďto na SIV, nebo při prověřování ZP na kladce, čikruzích v tělocvičně.
Proč? Jednak si daleko lépe vybavíte, že vůbec nějaký záložní padák máte, najdete i jeho kliku a víte, že opravdu funguje.

3.Častá otázka týkající se použití záložáku je, do jaké výšky vlastně záložní padák má cenu ještě házet.

Odpověď je jednoduchá: Vždy když víte, že jste nízko, a že jste ztratili kontrolu nad křídlem.

Proč? Protože rychlost otevření záložního padáku je přímo úměrná vaší obvodové rychlosti, kvalitě vašeho záchranného systému a rychlosti vašich rukou. Představte si, že se řítíte k zemi a máte odhadnout vaši výšku, abyste se mohli rozhodnout, jestli má ještě cenu ZP házet. Kolik času na takový úsudek potřebujete? Minimálně vteřinu a půl, to ale při průměrném opadání ve spirále 20 m/s utratíte cenných 30 m výšky!
Před pár lety jsem zkoušel skákat base jump s našimi dvouplášťovými záložkami a na otevření při volném pádu bylo potřeba asi 15 metrů výsky! Video se seskokem najdete na www.easyfly.cz.

4.Jak správně odhodit záložní padák?

Vytažení a odhození záložního padáku, by se mělo v ideálním případě dělat jedním tahem, bez nápřahu k odhození, tím zamezíme samovolnému otevření, nebo zamotání záložního padáku do některé části vaší výstroje.

Proč? Zamezíme tak nechtěnému otevření při nápřahu. Pokud by totiž nedošlo k odhození záložního padáku a ten se začal otevírat v blízkosti pilota, mohl by se dostat do jeho úplavu a přilepit se mu tak na zadek. Dále by nápřah mohl způsobit i samovolné otevření na druhou stranu,
než pilot zamýšlel, což by mohlo být pro něj nebezpečné.

Správný odhoz: jedním tahem a co nejdále od sebeSprávný odhoz: jedním tahem a co nejdále od sebe

5.Jak správně „zrušit“ hlavní padák, aby nedošlo ke vzájemnému zamotání se záložním padákem, nebo narušení stability ZP?

Po otevření ZP nejlépe zrušíme (vztlak) na našem padáku tak, že symetricky stáhneme „déčka“, nebo řídící šňůry. Já doporučuji stahovat řídičky, protože „déčkové“ popruhy během pádu na záložním padáku se hledají jen těžko. Symetrie je při borcení padáku důležitá proto, aby nedošlo k rotaci křídla a případnému zamotání do ZP.

Tahání za „déčka“Tahání za řidičky

Jsou ale i situace, které vyžadují zvláštní opatření. To je třeba odhoz záložního padáku vynucený zatwistováním křídla.
Sám jsem to zažil a byl jsem překvapen, když přes twisty nešly stáhnout řídičky ani při letu na ZP. Hlavni padák, pokud není zborcený, se většinou přetahuje se záložním padákem, a tím výrazně zvyšuje opadání. A to byl i můj případ. Jediné co by mi pomohlo k „hladkému“ přistání by byly odstřelovací karabiny, nebo nůž. Dalším dobrým důvodem mít u sebe vždy alespoň paragánský nožík je případ, kdy hlavní křídlo má buďto závadu (kravatu, twisty, přetržené šňůry třeba po srážce) a rotuje kolem ZP a pomalu mu vytváří twisty a zmenšuje jeho plochu. Takovou situaci jsme zažili během MCR v Pieve di Alpago a polský pilot měl velké štěstí, že dopadl na zem dříve, než se jeho záložní padák vlivem twistu mohl zavřít úplně.

A to je v kostce asi to nejdůležitější pro úspěšné přistání na záložním padáku.
Padejte bezpečně!
Tomáš Brauner

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.